zuid-afrika-mauritius.reismee.nl

Laatste dag in het krugerpark

Goedemorgen!!

Vandaag de wekker extra vroeg, zodat we nog genoeg tijd hebben om dieren te spotten! Om 5.20 rijden wij weg van pretoriuskamp, gooien de sleutel in de keybox bij de receptie om vervolgens de route te volgen naar lower sabie.

De route naar lower sabie is in totaal zo'n 100 km. Na een klein stukje rijden zien we de eerste olifanten alweer! Het is erg rustig in het park omdat de meeste game drives pas rond 7.00uur/ 7.30uur het park in gaan. Na een paar km zien we dan eindelijk een groep giraffen van dichtbij, ze verorberen met zijn 4en een boom/ struik/ plant het zijn 3 volwassen giraffen en 1 wat jongere! Een stuk verder opweg naar het ontbijt staat er heel dichtbij de auto een koedoe te poseren! We komen ook nog een groep zebra's tegen die samen oplopen met de zogenoemde wilde beesten (gnoes). Verder op de weg liggen er weer hyena's vader, moeder en kinders die lekker tussen de auto's doorlopen en hier en daar is even door het raampje omhoog kijkt. Nu rijden we een stuk in waar we soms vele kilometers niks zien maar dan ineens zien wij een groep everzwijnen, normaal rennen de everzwijnen snel weg maar ook deze blijven gewoon langs de weg genieten van hun ochtendmaal. Klein stukje verder zit er op de reling van een bruggetje een aap! Deze beste aap zit op zijn gemakje met zijn rug naar mij toe te genieten van banaanvormige groene dingen die hij uit de boom plukt. Geen idee wat hij eet maar het zal wel een plant zijn . Vlak voordat wij aankomen bij lower sabie ziet Martijn aan de rechterkant van de weg een meertje en een krokodil. Nadat wij een tijdje hebben staan kijken, rijd er een busje weg en wij willen er achteraan rijden maar zien dan op de kant 1 mini, 1 medium en 1 grote krokodil liggen, na een aantal minuten komt uit het water nog de reuze variant aanzetten. Hele familie bij elkaar en Wij zetten ze op het gemakje op de foto. Nu verder naar lower sabie, daar aangekomen nuttigen we met een prachtig uitzicht ons ontbijt. Ik (Chantal) geniet van een heerlijke toast banoffee en Martijn van een reuze omelet toast en 30 liter koffie voor de lange rit die nog op hem staat te wachten.

Na het lekkere ontbijt rijden we terug naar gate numbi. We zien al snel een eenzame buffel die ook nog is poseert voor de polaroid camera, beter kan niet! Een klein stukje verder staat zijn groep dus zo eenzaam was hij/ zij blijkbaar niet. Als afsluiter zien wij graag nog olifanten waarop Martijn zegt: die olifanten steken zo ineens de weg over joh! Nou geloof het of niet ik denk nog geen 5 km verder steekt er een hele kudde olifanten de weg over!! En als hij dan zegt en nu nog wat giraffen die de weg over steken zal je denken dat gaat hem niet worden.... nou wel dus een paar km later steekt er een hele grote mooie giraffe de weg over!! Nu echt op naar de uitgang, maar dan zien wij dat er meerdere auto's naar een soort rotsheuvel gaan en daar uitstappen, wat normaal niet mag in het park. Wij volgen braaf de auto's en stappen bovenop ook uit de auto, wauw wat een prachtig uitzicht over het kruger park en wat hoog is het hier! We stappen na een minuut of 10 weer in de auto en rijden verder. We rijden toch nog even naar het kleine meertje wat vlakbij de gate is en moeten daar een klein stukje onverharde weg voor volgen. Het is nu 31° en er is niet veel water in het park dus waar er wel water is kan je dieren verwachten. In de verte staan er 3 olifanten zich vol te slaan met modder en zand, om af te koelen. Aan de andere kant staat er een grote familie olifanten die nog twijfelen of ze naar het water gaan. Maar dan.... Wij spreken namelijk olifants komt de eerste olifant naar het water om te gaan zwemmen en komt dan nog even heel erg veel te dicht bij de auto. Toch wel spannend hoor een olifant van minimaal 5000 kg , die zo dichtbij de auto komt kijken. Net voordat wij weg willen rijden gaan de 2 andere olifanten het water in, zij spelen daar samen en dan zien we voor het eerst dat de olifanten het water helemaal in gaan en dan zelfs kopje onder. Het liefst stap ik uit de auto en ga nog dichterbij maar laten we dat naar niet doen! Vervolgens komt de andere familie olifanten ook naar het water en voegen de olifanten zich weer samen als 1 groep. Geweldige afsluiter van dit geweldige park en deze prachtige dieren!!!!

We rijden de numbi gate uit en verlaten hierbij het park, op naar Johannesburg. De rit naar Johannesburg is 410 km, dit betekend dat we minimaal 4 uur in de auto zitten. Uiteindelijk duurt de rit 4.5 uur omdat we 1 keer zijn gestopt voor een ijsje. Net voordat we er zijn wordt het al wat schemeriger en aangezien ze hier niet echt aan adressen doen, maakt dat het zoeken naar het hotel net even wat moeilijker maar uiteindelijk lukt het. We parkeren de auto, checken in en gaan naar onze kamer. Ook hier is alles weer prima het is zelfs best een luxe hotel! We frissen ons wat op en gaan dan naar beneden voor ons laatste avondmaal in Zuid-Afrika. We eten in een soort pub wat bij het hotel hoort, het eten is prima maar kan niet tippen aan al het lekkers wat wij al hebben geproefd. Na het eten snel naar de kamer voor een tukkie, morgen gaan we naar Mauritius om daar lekker te zonnen en genieten!

Wanneer wij in Mauritius zijn, schrijven wij niet meer elke dag een blog. Dit vooral omdat we echt willen genieten van het land en niet elke dag op excursie gaan.

Liefs van ons!

Louwrien

Wat geweldig dat jullie op de laatste dag in het Kruger Park nog zoveel dieren hebben gezien. Nu lekker uitrusten en genieten van zon, zee en water. Veel plezier. Louwrien xxx

Op

Wat zijn jullie verwend op deze laatste dag. Zo zie je maar weer dat je krijgt wat je verdiend. Nu op naar je laatste bestemming. Geniet zoveel je kan want ook dat is weer zo voorbij. Opa